حـُــســیـــن‌یــــوزبـــاشــی؛H o s s e i n Y o u z b a s h i

منتخبی از آثار هنری و . . . & Some of Artworks

منتخبی از آثار هنری و . . . & Some of Artworks

حـُــســیـــن‌یــــوزبـــاشــی؛H o s s e i n Y o u z b a s h i

کمال بشر در هنرمندی اوست و هنر وقتی هست که دیگران آن را ادراک می کنند و از این رو،ادراک هنر مرتبه ای از کمال است. . .

بایگانی

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

هوالمعز:: ۱۵۹





پوستر سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری،
اثری است از حسین یوزباشی که بر بازی‌های فردی و گروهی
متداول در ایران اشاره دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،
یوزباشی درباره‌ی طراحی این اثر گفت: «برای طراحی پوستر
این رویداد چند ایده‌ی اصلی مطرح شد و تاکید بر استفاده از
نشان جشنواره بود. این عنصر محوری در پوسترِ سال‌های گذشته‌ی
جشنواره نیز دیده می‌شود. پس از این اعلام طراحی آغاز و در نهایت
دو اثر مورد بررسی قرار گرفت. دبیران جشنواره به نقد و بررسی پوسترها
پرداختند تا بالاخره پوستر پایانی آماده و منتشر شد.»
یوزباشی در توضیح شیوه‌ی انتخاب اسباب‌بازی‌های به کار رفته
در پوستر عنوان کرد: «برای این کار کتابی با موضوع اسباب‌بازی‌های ایرانی مورد
مطالعه قرار گرفت. قرار بود این اسباب‌بازی‌ها در نسل‌های مختلف مورد استفاده
قرار گرفته باشند و از سویی به بازی‌های فردی و گروهی اشاره کنند.»
گفتنی است که پوستر سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی به گروه سنی
مخاطبان اصلی توجه دارد. ضمن این‌که فضایی فانتزی
و پرتحرک با مفهوم «بازی» را ایجاد کرده است.


لینک خبر:

خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

روزرنگ

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

گرافیک در خدمت محتوا یا محتوا در خدمت گرافیک


گزارش نشست نقد گرافیکی مجلة رشد برهان ریاضی متوسطه اول

سپیده چمن‌آرا - سردبیر مجلة رشد برهان ریاضی متوسطه اول


رشد برهان ریاضی برای دانش‌آموزان متوسطه اول چاپ می‌شود. اکنون که این مطلب را می‌خوانید، این مجله بیست و سومین دورة انتشار خود را به پایان می‌بَرَد. موضوع این مجله، فقط ریاضیات است؛ و همین امر چالش‌ها و سختی‌هایی در مراحل مختلف کار ایجاد می‌کند که برای من، -به عنوان سردبیر فعلی این مجله- شیرینی انجام یک کار آموزشی-فرهنگی را دو چندان می‌سازد. علاوه بر تهیة محتوای مناسب و خواندنی مرتبط با ریاضیات برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم و نهم - که به دلایل مختلف؛ ویژگی‌ها و سختی‌های خود را دارد، قالب و گرافیک مناسب نیز، اهمیت فراوان دارند؛ گرافیکی که هم جذابیت کافی برای دانش‌آموزان این سن داشته باشد، هم آن‌ها را به خواندن مطالب ترغیب کند، هم تا حدودی از خشکی یا جدی بودن محتوا بکاهد، و هم به درستی و دقتِ محتوای ریاضی و آموزشی مطلب لطمه نزند.

مجلة رشد برهان ریاضی متوسطه اول از مهر 95 از حالت فصل‌نامه به ماهنامه تبدیل شد و از یک مجلة دورنگ، که از نظر امکانات گرافیکی و دشواری کار، تفاوت چندانی با سیاه و سفید نداشت، به یک مجلة تمام رنگی تبدیل شد. این دو تغییر مهم و اساسی هم‌زمان شد با حضور آقای حسین یوزباشی به عنوان طراح گرافیک مجله. او با ایجاد تغییرات در یونیفورم و گریدها و سرکلیشه‌های مجله و طراحی پیکتوگرام‌ها، و طراحی نشانة «برهان» و تعریف هویت مجله متناسب با این نشانه، تغییرات اساسی در گرافیک مجله ایجاد کرد. از سوی دیگر، تحریریة مجله نیز با بهره‌گیری از عنصر رنگ و قالب‌های متنوع ژورنالیستی، با هم‌فکری با گرافیست مجله و دیگر طراحان گرافیک در دفتر مجلات رشد، اقدام به تولید محتواهایی نمودند که امکان استفاده از قابلیت‌ها و امکانات گرافیکی در مجله را بیشتر سازد.

به منظور بازخورد گرفتن از تمام تلاش‌هایی که در زمینة گرافیک مجله طی دو دورة بیست و یکم و بیست و دوم انتشار ماهنامة برهان صورت گرفته بود، تا یک مجلة مناسب و با کیفیت و جذاب برای مخاطبان آن تهیه و عرضه شود، و برای این که حرکت به سوی بهتر شدن مجله متوقف نشده و با بهره از نظر کارشناسان صورت گیرد، برای نقد گرافیکی مجله، از تعدادی از صاحب‌نظران این حوزه در داخل و از خارج از دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی دعوت به عمل آمد. نشست نقد روز شنبه؛ دهم تیرماه 1396 برگزار شد. در این نشست افراد زیر حضور داشتند: محمد ناصری؛ مدیر مسئول مجلات رشد، سپیده چمن‌آرا؛ سردبیر مجله، حسین یوزباشی؛ طراح گرافیک مجله، پری حاجی خانی؛ مدیر داخلی مجله، خانم­ها: فریبا بندی (گرافیست مجلات)؛ روشنک فتحی (گرافیست مجلات) و آقایان: محب الله همتی (مشاور مجلات ماهنامه)؛ کاظم طلائی (مدیر هنری)؛ کورش پارسانژاد (کارشناس و مشاور هنری)؛ ایمان اوجیان (گرافیست مجلات)؛ روح‌الله محمودیان (گرافیست مجلات)؛ مهران نعمت الهی (مسئول واحد تولید و فنی)؛ سید حمید شریفی، صابر شیخ رضائی، و علیرضا پوراکبری که از خارج از دفتر مهمان نشست بودند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، فرازهایی از نظرات حاضرین در این نشست دربارة گرافیک مجله است. در همان جلسه دربارة تعدادی از موضوعات مهم مانند تصویرسازی، جلدها، و نام مجله (واژة «برهان») بحث‌هایی با آقای یوزباشی صورت گرفت که تکرار آن­ها، از حوصلة خوانندگان، خارج است.

 


متن کامل در ادامه مطلب